===== Rendszer ===== A rendszer olyan objektumok halmaza, amelyeket kölcsönhatások kapcsolnak össze. A rendszert a hozzá tartozó elemek és elemek közti kapcsolatok együttesen jellemzik. A rendszerek leírására, modellezésére gráfokat vagy állapotegyenleteket használnak. A rendszer elemei és az elemek kapcsolatai különböző osztályokba vagy típusokba tartozhatnak. {{:tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:informacio:pasted:20241111-202216.png}} A példa rendszerben vannak **A**, **B** és **C** osztályhoz tartozó elemek és vannak **a** és **b** típusú kapcsolatok. A rendszer matematikai modelljeként szolgáló állapotegyenletek lehetnek differenciál vagy differencia egyenletek. Az állapotegyenletek a rendszer **állapotváltozásait** írják le. A rendszerekben lezajló állapotváltozások egy vegyes időintervallumhoz tartozó szakaszát **folyamat**nak nevezik. A rendszer belső állapotát fizikai **állapotjelzők** írják le. A rendszer modelljében az állapotjelzőknek **állapotváltozók** felelnek meg. A rendszer elemei közötti kölcsönhatások energia és információ átadásával járnak együtt. Informatikai szempontból az állapotváltozókat **jeleknek** nevezzük. Minden állapotjelző, amely képes információ hordozására és megfigyelhető, **jelnek** tekinthető. ==== Elemi memória, mint az egyik legegyszerűbb rendszer ==== Elemi memória-elem, vagy bistabil RS tároló: (flip-fop): {{:tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:informacio:pasted:20241111-202429.png}} Differencia egyenlete: \( Q^{T+1} = S + \bar R \cdot Q^T \) Ha megnyomjuk a S (set) gombot, akkor a rendszer Q = 1 (tároló) állapotba kerül. Az R (reset) megnyomására Q = 0 állapotba. Az S és R egyidejű megnyomása nem értelmezett állapothoz vezet.