A C nyelvben az adattípusok határozzák meg, hogy egy változó milyen típusú adatot tárolhat, és mennyi memóriát foglal.
Alap adattípusok
Megjegyzés: a char valójában egy kis egész számot (ASCII kódot) tár
Változók és konstansok
Változó: olyan névvel ellátott memóriahely, amelyben az érték program közben változhat.
int x = 5; // egész típusú változó
float pi = 3.14; // lebegőpontos változó (tört, 32bit)
double tort = 4.6765 // lebegőpontos változó (tört, 64bit)
char betu = 'A'; // karakter változó
char szoveg[] = {'E', 'P', 'E', 'R'}; // karakter tömb (vektor), szöveg
Konstans: olyan érték, amely a program futása közben nem változtatható.
const double PI = 3.14159;
Be- és kimenet
A standard be- és kimenet a printf() (kiírás) és a scanf() (beolvasás).
Kiíratás (printf()):
int szam = 10;
printf("A szam erteke: %d\n", szam);
Formátumjelek:
Beolvasás (scanf())
int x;
scanf("%d", &x); // az & jel a változó címét adja át
Formátumjelek (ugyanaz, mint fentebb):
Operátorok
Aritmetikai operátorok
Relációs (összehasonlító) operátorok
Logikai operátorok
Értékadó operátorok
Megjegyzés: a += 3; ugyanaz, mint: a = a + 3;
Példa program
#include <stdio.h>
int main() {
int a, b;
printf("Adj meg ket egesz szamot: ");
scanf("%d %d", &a, &b);
printf("Osszeg: %d\n", a + b);
printf("Kulonbseg: %d\n", a - b);
printf("Szorzat: %d\n", a * b);
printf("Hanyados: %d\n", a / b);
printf("Maradek: %d\n", a % b);
if (a > b) {
printf("Az elso nagyobb.\n");
} else {
printf("A masodik nagyobb vagy egyenlo.\n");
}
return 0;
}
Írj programot, ami kiírja a neved és az életkorod!
#include <stdio.h>
int main() {
char nev[50];
int kor;
printf("Add meg a neved: ");
scanf("%s", nev);
printf("Add meg az eletkorod: ");
scanf("%d", &kor);
printf("Szia %s, te %d eves vagy!\n", nev, kor);
return 0;
}
Kérj be két egész számot, és számítsd ki az összegüket, különbségüket, szorzatukat, osztásukat és maradékukat!
#include <stdio.h>
int main() {
int a, b;
printf("Adj meg ket szamot: ");
scanf("%d %d", &a, &b);
printf("Osszeg: %d\n", a + b);
printf("Kulonbseg: %d\n", a - b);
printf("Szorzat: %d\n", a * b);
printf("Hanyados: %d\n", a / b);
printf("Maradek: %d\n", a % b);
return 0;
}
Kérj be három lebegőpontos számot, és számítsd ki az átlagukat!
#include <stdio.h>
int main() {
float a, b, c, atlag;
printf("Adj meg harom szamot: ");
scanf("%f %f %f", &a, &b, &c);
atlag = (a + b + c) / 3;
printf("Az atlag: %.2f\n", atlag);
return 0;
}