muszaki_informatika:neuralis_halok_alapjai
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
| muszaki_informatika:neuralis_halok_alapjai [2025/03/12 07:12] – [A súlyok módosítása a hiba függvényében] knehez | muszaki_informatika:neuralis_halok_alapjai [2025/03/13 22:57] (current) – knehez | ||
|---|---|---|---|
| Line 427: | Line 427: | ||
| </ | </ | ||
| - | ==== Generatív nyelvi modellek ==== | + | ===== Generatív nyelvi modellek |
| A generatív nyelvi modellek az emberi nyelv megértésére és szöveg generálására irányuló kutatások központi elemei. Ezek a modellek arra képesek, hogy a bemenetként adott szöveg alapján értelmes és összefüggő szöveget állítsanak elő. Az alábbiakban bemutatjuk a generatív nyelvi modellek fejlődését, | A generatív nyelvi modellek az emberi nyelv megértésére és szöveg generálására irányuló kutatások központi elemei. Ezek a modellek arra képesek, hogy a bemenetként adott szöveg alapján értelmes és összefüggő szöveget állítsanak elő. Az alábbiakban bemutatjuk a generatív nyelvi modellek fejlődését, | ||
| Line 463: | Line 463: | ||
| Számlafeldolgozó minta bemutatása. | Számlafeldolgozó minta bemutatása. | ||
| - | |||
| - | === RAG technika === | ||
| - | |||
| - | ... | ||
| === Neurális hálózatok, | === Neurális hálózatok, | ||
| Line 472: | Line 468: | ||
| - Magyarázható-e a működése? | - Magyarázható-e a működése? | ||
| - Van-e itt intelligencia egyáltalán? | - Van-e itt intelligencia egyáltalán? | ||
| + | |||
| + | ===== Ellenőrző kérdések ===== | ||
| + | |||
| + | ** Mi a neurális hálózatok alapvető építőeleme? | ||
| + | |||
| + | A) Node | ||
| + | B) Neuron | ||
| + | C) Hurok | ||
| + | D) Adatbázis | ||
| + | | ||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | **Milyen műveleteket végez egy neuron alapvetően? | ||
| + | |||
| + | A) Csak adatot tárol | ||
| + | B) Memóriát kezel | ||
| + | C) Súlyozott összegzést és aktivációt végez | ||
| + | D) Csak véletlenszerű értékeket generál | ||
| + | | ||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi a tipikus célja a neurális hálózatok tanításának? | ||
| + | |||
| + | A) A bemenet másolása a kimenetre változtatás nélkül | ||
| + | B) Az adatokban található mintázatok megtanulása és általánosítása | ||
| + | C) Minél több neuron használata | ||
| + | D) A memóriahasználat csökkentése | ||
| + | | ||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Miért alkalmazunk aktivációs függvényeket a neurális hálózatokban? | ||
| + | |||
| + | A) Csak esztétikai okokból | ||
| + | B) Azért, hogy lineáris problémákat oldjunk meg | ||
| + | C) A hálózat nemlinearitásának biztosítására | ||
| + | D) A bemenet normalizálására | ||
| + | | ||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | **Mi az alábbiak közül egy közismert aktivációs függvény? | ||
| + | |||
| + | A) XOR | ||
| + | B) NAND | ||
| + | C) Sigmoid | ||
| + | D) AND | ||
| + | |||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | **Hogyan nevezzük azt a folyamatot, amikor a hibát visszafelé terjesztjük a hálózaton a tanítás során?** | ||
| + | |||
| + | A) Feedforward | ||
| + | B) Backpropagation | ||
| + | C) Regularizáció | ||
| + | D) Dropout | ||
| + | | ||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi az " | ||
| + | |||
| + | A) Egyetlen neuron frissítése | ||
| + | B) Egy súlyfrissítés lépése | ||
| + | C) A teljes tanító adathalmaz egyszeri áthaladása | ||
| + | D) A tanítás sebessége | ||
| + | |||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi a célja a tanulási rátának (learning rate)? ** | ||
| + | |||
| + | A) Meghatározza, | ||
| + | B) Meghatározza, | ||
| + | C) Megadja, hány neuron legyen egy rétegben | ||
| + | D) Meghatározza a tanítás során használt neuronok számát | ||
| + | |||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi a " | ||
| + | |||
| + | A) A hálózat nem tanul eleget az adatokból | ||
| + | B) A hálózat túl általános megoldást ad | ||
| + | C) A hálózat túl jól illeszkedik a tanuló adathalmazra, | ||
| + | D) A hálózat nem tudja kezelni a bemeneteket | ||
| + | |||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | **Mi lehet egy jó módszer a túlillesztés csökkentésére? | ||
| + | |||
| + | A) Több réteg hozzáadása | ||
| + | B) Nagyobb neuronok számának használata | ||
| + | C) Dropout vagy regularizáció alkalmazása | ||
| + | D) Tanítási adatok csökkentése | ||
| + | |||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi a felügyelt tanulás (supervised learning) jelentése? ** | ||
| + | |||
| + | A) A neurális háló saját maga fedezi fel a mintázatokat | ||
| + | B) Az adatok mellé címkéket (helyes válaszokat) is adunk a tanításhoz | ||
| + | C) A hálózat nem kap visszajelzést a tanulás során | ||
| + | D) Véletlenszerű tanítási módszer használata | ||
| + | |||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | ** Mi igaz a „feedforward” folyamatra egy neurális hálóban? ** | ||
| + | |||
| + | A) A bemenetet visszafelé dolgozza fel | ||
| + | B) A bemenetet a kimenet felé haladva dolgozza fel a háló | ||
| + | C) Csak hibaszámításra alkalmas | ||
| + | D) A súlyok módosítására használjuk | ||
| + | |||
| + | Megoldás: B | ||
| + | |||
| + | ---- | ||
| + | **Mi történik egy neurális háló tanításakor, | ||
| + | |||
| + | A) A tanulás gyorsabb és stabilabb lesz | ||
| + | B) A hálózat túl lassan tanul | ||
| + | C) A tanítás instabillá válhat, és nem konvergál optimálisan | ||
| + | D) A neurális háló egyáltalán nem tanul | ||
| + | |||
| + | Megoldás: C | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
muszaki_informatika/neuralis_halok_alapjai.1741763555.txt.gz · Last modified: 2025/03/12 07:12 by knehez
