User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket [2023/03/01 13:25] kneheztanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket [2024/03/06 08:34] (current) knehez
Line 1: Line 1:
-====== Összetett feladat ======+====== Alapvető adattovábbítási protokollok ====== 
 + 
 +==== TCP (Transmission Control Protocol) ==== 
 +  * **Megbízható**: A TCP biztosítja az adatok pontos, sorrendben történő kézbesítését, visszaigazolások és újraküldések segítségével. 
 +  * **Kapcsolatorientált**: A kommunikáció megkezdése előtt kapcsolatot kell létesíteni a két fél között. 
 +  * **Áramlásszabályozás és zsúfoltságkezelés**: Szabályozza az adatátvitel sebességét a hálózat és a végpontok aktuális állapota alapján. 
 +  * **Alkalmazások**: Webböngészés (HTTP/HTTPS), e-mail (SMTP, IMAP/POP3), fájlátvitel (FTP), és más, a megbízható adatátvitelt igénylő alkalmazások. 
 + 
 +==== UDP (User Datagram Protocol) ==== 
 + 
 +  * **Nem megbízható**: Nem garantálja az adatok sorrendjét vagy sikeres kézbesítését; nincs csomag újraküldés vagy csomagsorrend helyreállítás. 
 +  * **Kapcsolatmentes**: Nem igényel előzetes kapcsolatfelépítést az adatok küldése előtt, lehetővé téve a gyors adattovábbítást. E miatt valós idejű adattovábbítást biztosít. 
 +  * **Könnyűsúlyú**: Kevesebb fejlécinformációt használ, ami kevesebb hálózati terhelést jelent. 8 byte a fejléc mindössze. 
 +  * **Alkalmazások**: Streaming média (videó, audio), online játékok, VoIP (Voice over Internet Protocol), IOT (Internet of Things) és más időkritikus alkalmazások, ahol a sebesség fontosabb, mint a megbízhatóság. 
 + 
 +==== QUIC (Quick UDP Internet Connections) (2021-es szabvány) ==== 
 + 
 + 
 +  * **Párhuzamos, Multiplexált adatfolyam**: Egyetlen QUIC-kapcsolat több adatfolyamot is képes kezelni, ezáltal csökkentve az úgynevezett "fejlécblokkolást", ami a TCP kapcsolatokban előfordulhat. 
 +  * **Független hiba- és áramlásszabályozás**: Minden QUIC-adatfolyam saját hiba- és áramlásszabályozással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egy folyam problémái nem befolyásolják a többi adatfolyam teljesítményét. 
 +  * **Dinamikus prioritások**: A QUIC lehetővé teszi az adatfolyamok prioritásának dinamikus módosítását, amely segít optimalizálni az erőforrások felhasználását és javítja az alkalmazások válaszidejét. 
 +  * **Titkosítás**: A QUIC alapértelmezés szerint biztosítja az adatok végponttól végpontig történő titkosítását, használva a TLS (Transport Layer Security) legújabb verzióit, ezáltal javítva az adatbiztonságot. 
 +  * **Kapcsolat migráció**: A QUIC képes fenntartani egy aktív kapcsolatot még akkor is, ha a felhasználó eszköze hálózatot vált (például Wi-Fi-ről mobil adatra), ami folyamatosabb élményt nyújt a mobil felhasználók számára. 
 +  * **Alkalmazások**: A QUIC-t széles körben használható (a normál böngészésen kívül) videó streaminghez, online játékokhoz, IOT (Internet of Things) és más, nagy sebességű és megbízhatóságot igénylő internetes alkalmazásokhoz. 
 + 
 +[[https://www.debugbear.com/blog/http3-quic-protocol-guide|további részletesebb információ]]  
 + 
 +===== Gyakorló feladat =====
  
 Készítsen egy egyszerűsített FTP (file transport) klienst és szervert, amelynél a kliens elküldhet vagy letölthet szöveges file-okat a szerverről. Készítsen egy egyszerűsített FTP (file transport) klienst és szervert, amelynél a kliens elküldhet vagy letölthet szöveges file-okat a szerverről.
Line 25: Line 52:
   -) "u" billentyű esetén a /files/<filename> állományt elküldi a szervernek   -) "u" billentyű esetén a /files/<filename> állományt elküldi a szervernek
  
-====== Alappéldák ======+===== Kiinduló minták =====
  
  
Line 36: Line 63:
  
 === Socket szerver kód === === Socket szerver kód ===
-<code java>+<sxh java>
     import java.io.IOException;     import java.io.IOException;
     import java.io.ObjectInputStream;     import java.io.ObjectInputStream;
Line 105: Line 132:
     }     }
     }     }
-</code>+</sxh>
 === Socket kliens kód === === Socket kliens kód ===
-<code java>+<sxh java>
     import java.io.IOException;     import java.io.IOException;
     import java.io.ObjectInputStream;     import java.io.ObjectInputStream;
Line 171: Line 198:
     }     }
     }     }
-</code> +</sxh>
- +
- +
- +
- +
- +
  
 ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ==== ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ====
  
-2.a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. Az eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni.+a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. //Megjegyzés: az Eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni.//
  
 **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést. **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést.
  
-<code java>+<sxh java>
   package org.ait;   package org.ait;
      
Line 194: Line 215:
   import java.net.InetAddress;   import java.net.InetAddress;
      
-  public class UDPClient {+  public class Component1 {
  public static void main(String args[]) throws Exception {  public static void main(String args[]) throws Exception {
  BufferedReader inFromUser = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));  BufferedReader inFromUser = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
Line 217: Line 238:
  }  }
  }  }
-</code>+</sxh>
  
-2.b) Az UDP szerver a 8080-as porton várja az ágensek üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a kliens UDP socketre.+b) A másik UDP komponens (Component2) a 8080-as porton várja az ágens üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a Component1 UDP socket-ére.
  
-<code java>+<sxh java>
   package org.ait;   package org.ait;
      
Line 228: Line 249:
   import java.net.InetAddress;   import java.net.InetAddress;
      
-  public class UDPServer {+  public class Component2 {
  public static void main(String args[]) throws Exception {  public static void main(String args[]) throws Exception {
   
Line 258: Line 279:
  }  }
   }   }
-</code>+</sxh> 
 + 
 +Ha egy nagyméretű adatot szeretnénk elküldeni, egyben nem tudjuk megtenni, mert nem fér bele egy UDP csomagba. Ilyenkor egy ciklusban fel kell tördelni pl. 1024 byte hosszú darabokra és ezt kell átküldeni a szervernek. A szerveren ugyanígy egy ciklusban kell beolvasni a byte-okat és összefűzni az 1024 byte-os darabokat.  
 + 
 +De ekkor még egy problémát meg kell oldani: honnan tudjuk hogy mekkora a tényleges méret?
tanszek/oktatas/informacios_rendszerek_integralasa/java_socket.1677677121.txt.gz · Last modified: 2023/03/01 13:25 by knehez