tanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket [2024/03/01 21:15] – [QUIC (Quick UDP Internet Connections) (2021-es szabvány)] kneheztanszek:oktatas:informacios_rendszerek_integralasa:java_socket [2024/03/06 08:34] (current) knehez
Line 9: Line 9:
 ==== UDP (User Datagram Protocol) ==== ==== UDP (User Datagram Protocol) ====
  
-  * **Nem megbízható**: Nem garantálja az adatok sorrendjét vagy sikeres kézbesítését; nincs újraküldés vagy sorrend helyreállítás. +  * **Nem megbízható**: Nem garantálja az adatok sorrendjét vagy sikeres kézbesítését; nincs csomag újraküldés vagy csomagsorrend helyreállítás. 
-  * **Kapcsolatmentes**: Nem igényel előzetes kapcsolatfelépítést az adatok küldése előtt, lehetővé téve a gyors adattovábbítást. +  * **Kapcsolatmentes**: Nem igényel előzetes kapcsolatfelépítést az adatok küldése előtt, lehetővé téve a gyors adattovábbítást. E miatt valós idejű adattovábbítást biztosít
-  * **Könnyűsúlyú**: Kevesebb fejlécinformációt használ, ami kevesebb hálózati terhelést jelent. +  * **Könnyűsúlyú**: Kevesebb fejlécinformációt használ, ami kevesebb hálózati terhelést jelent. 8 byte a fejléc mindössze
-  * **Alkalmazások**: Streaming média (videó, audio), online játékok, VoIP (Voice over Internet Protocol), és más időkritikus alkalmazások, ahol a sebesség fontosabb, mint a megbízhatóság.+  * **Alkalmazások**: Streaming média (videó, audio), online játékok, VoIP (Voice over Internet Protocol), IOT (Internet of Things) és más időkritikus alkalmazások, ahol a sebesség fontosabb, mint a megbízhatóság.
  
 ==== QUIC (Quick UDP Internet Connections) (2021-es szabvány) ==== ==== QUIC (Quick UDP Internet Connections) (2021-es szabvány) ====
  
-  * **Gyors kapcsolatfelépítés**: A QUIC csökkenti a kapcsolatfelépítés idejét, mivel kevesebb kézbesítési körre van szükség a kapcsolat létrehozásához, ami gyorsabb weboldal-betöltést tesz lehetővé. 
-   
-  * **Multiplexált adatfolyam**: Egyetlen QUIC-kapcsolat több adatfolyamot is képes kezelni, ezáltal csökkentve az úgynevezett "fejlécblokkolást", ami a TCP kapcsolatokban előfordulhat. 
- 
-  * **Párhuzamos adatátvitel**: A QUIC lehetővé teszi több adatfolyam egyidejű létrehozását és kezelését egyetlen kapcsolaton belül. Ez javítja az adatátvitel hatékonyságát, mivel az egyik folyam átmeneti késése vagy blokkolása nem akadályozza a többi folyam adatátvitelét. 
- 
-  * **Fejlécblokkolás elkerülése**: A TCP-nél tapasztalt fejlécblokkolás problémája, amikor egy adott adatfolyam késleltetése blokkolja a többi folyamat adatátvitelét, a QUIC multiplexálásával teljesen megszűnik. Ezzel gyorsabb és hatékonyabb webes élményt nyújt a felhasználóknak. 
- 
-  * **Független hiba- és áramlásszabályozás**: Minden QUIC-adatfolyam saját hiba- és áramlásszabályozással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egy folyam problémái nem befolyásolják a többi folyam teljesítményét. 
  
 +  * **Párhuzamos, Multiplexált adatfolyam**: Egyetlen QUIC-kapcsolat több adatfolyamot is képes kezelni, ezáltal csökkentve az úgynevezett "fejlécblokkolást", ami a TCP kapcsolatokban előfordulhat.
 +  * **Független hiba- és áramlásszabályozás**: Minden QUIC-adatfolyam saját hiba- és áramlásszabályozással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egy folyam problémái nem befolyásolják a többi adatfolyam teljesítményét.
   * **Dinamikus prioritások**: A QUIC lehetővé teszi az adatfolyamok prioritásának dinamikus módosítását, amely segít optimalizálni az erőforrások felhasználását és javítja az alkalmazások válaszidejét.   * **Dinamikus prioritások**: A QUIC lehetővé teszi az adatfolyamok prioritásának dinamikus módosítását, amely segít optimalizálni az erőforrások felhasználását és javítja az alkalmazások válaszidejét.
- 
   * **Titkosítás**: A QUIC alapértelmezés szerint biztosítja az adatok végponttól végpontig történő titkosítását, használva a TLS (Transport Layer Security) legújabb verzióit, ezáltal javítva az adatbiztonságot.   * **Titkosítás**: A QUIC alapértelmezés szerint biztosítja az adatok végponttól végpontig történő titkosítását, használva a TLS (Transport Layer Security) legújabb verzióit, ezáltal javítva az adatbiztonságot.
-   
   * **Kapcsolat migráció**: A QUIC képes fenntartani egy aktív kapcsolatot még akkor is, ha a felhasználó eszköze hálózatot vált (például Wi-Fi-ről mobil adatra), ami folyamatosabb élményt nyújt a mobil felhasználók számára.   * **Kapcsolat migráció**: A QUIC képes fenntartani egy aktív kapcsolatot még akkor is, ha a felhasználó eszköze hálózatot vált (például Wi-Fi-ről mobil adatra), ami folyamatosabb élményt nyújt a mobil felhasználók számára.
-   +  * **Alkalmazások**: A QUIC-t széles körben használható (a normál böngészésen kívül) videó streaminghez, online játékokhoz, IOT (Internet of Things) és más, nagy sebességű és megbízhatóságot igénylő internetes alkalmazásokhoz.
-  * **Áramlásszabályozás és zsúfoltságkezelés**: A QUIC saját áramlásszabályozást és zsúfoltságkezelést implementál, amelyek optimalizálják az adatátvitelt a változó hálózati körülmények között. +
-   +
-  * **Alkalmazások**: A QUIC-t széles körben használják webböngészéshez, videó streaminghez, online játékokhoz, IOT (Internet of Things) és más, nagy sebességű és megbízhatóságot igénylő internetes alkalmazásokhoz.+
  
 [[https://www.debugbear.com/blog/http3-quic-protocol-guide|további részletesebb információ]]  [[https://www.debugbear.com/blog/http3-quic-protocol-guide|további részletesebb információ]] 
Line 214: Line 202:
 ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ==== ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ====
  
-2.a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. Az eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni.+a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. //Megjegyzés: az Eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni.//
  
 **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést. **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést.
Line 227: Line 215:
   import java.net.InetAddress;   import java.net.InetAddress;
      
-  public class UDPClient {+  public class Component1 {
  public static void main(String args[]) throws Exception {  public static void main(String args[]) throws Exception {
  BufferedReader inFromUser = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));  BufferedReader inFromUser = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));
Line 252: Line 240:
 </sxh> </sxh>
  
-2.b) Az UDP szerver a 8080-as porton várja az ágensek üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a kliens UDP socketre.+b) A másik UDP komponens (Component2) a 8080-as porton várja az ágens üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a Component1 UDP socket-ére.
  
 <sxh java> <sxh java>
Line 261: Line 249:
   import java.net.InetAddress;   import java.net.InetAddress;
      
-  public class UDPServer {+  public class Component2 {
  public static void main(String args[]) throws Exception {  public static void main(String args[]) throws Exception {
   
Line 292: Line 280:
   }   }
 </sxh> </sxh>
 +
 +Ha egy nagyméretű adatot szeretnénk elküldeni, egyben nem tudjuk megtenni, mert nem fér bele egy UDP csomagba. Ilyenkor egy ciklusban fel kell tördelni pl. 1024 byte hosszú darabokra és ezt kell átküldeni a szervernek. A szerveren ugyanígy egy ciklusban kell beolvasni a byte-okat és összefűzni az 1024 byte-os darabokat. 
 +
 +De ekkor még egy problémát meg kell oldani: honnan tudjuk hogy mekkora a tényleges méret?
tanszek/oktatas/informacios_rendszerek_integralasa/java_socket.1709327757.txt.gz · Last modified: 2024/03/01 21:15 by knehez