tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:informacio_feldolgozas:multimedia_toemoerites
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
| Next revision | Previous revision | ||
| tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:informacio_feldolgozas:multimedia_toemoerites [2024/11/12 19:38] – created knehez | tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:informacio_feldolgozas:multimedia_toemoerites [2024/11/12 19:55] (current) – [JPEG tömörítés elve] knehez | ||
|---|---|---|---|
| Line 22: | Line 22: | ||
| A [[https:// | A [[https:// | ||
| + | |||
| + | // | ||
| + | A Fourier transzformációt úgy kell elképzelni, | ||
| + | |||
| + | ===== JPEG tömörítés elve ==== | ||
| + | |||
| + | A világon a legismertebb veszteséges tömörítéses módszer a JPG vagy JPEG. | ||
| + | |||
| + | Nem célunk a precíz matematikáját bemutatni. Viszont megmutatjuk, | ||
| + | |||
| + | 1.) A képet 8x8-as mátrixokra osztjuk és egyesével haladunk mátrixonként | ||
| + | |||
| + | 2.) Elvégezzük az un. diszkrét koszinusz transzformációt a mátrixon, ez alakítja át frekvencia tartományba az adatot, ez teszi lehetővé, hogy úgy tudjunk elhagyni értékeket (információt), | ||
| + | |||
| + | 3.) Kvantáljuk az eredmény mátrixot előre meghatározott szabályok alapján. Ez a lépés jelenti az adatvesztést. Ezt úgy lehet elképzelni, | ||
| + | |||
| + | 4.) Mátrixot cikk-cakk elrendezésben tekintjük és alkalmazzuk az értékekre az RLE kódolást. | ||
| + | |||
| + | 5.) Az eredményt Huffmann kódolással tovább tömörítjük. | ||
| + | |||
| + | A tömörítés paramétere (1-100 érték amit minden jpeg tömörítő mentéskor megkérdez) a kvantálás finomabbá, illetve durvábbá tétele lesz. Általában 80-as értéken szokták alapértelmezetten tartani. | ||
| + | |||
| + | A dekódolás szakasza fordítva halad végig a pontokon és minden pontban inverz műveletet hajt végre. | ||
| + | |||
| + | ===== MPEG tömörítés elve ===== | ||
| + | |||
| + | Az emberi fül a **20 Hz** és **20 kHz**-es tartományban érzékeli a hangot. A legérzékenyebb tartomány **2-4kHz** között van (megjegyzés: | ||
| + | |||
| + | A kvantálást úgy kell elvégezni, hogy figyelembe vesszük, hogy a **2-4kHz** közötti frekvenciákat nagyobb finomsággal kezeljük, mint a pl. a **10-20Khz** közöttieket. (Emlékezzünk a kvantált jelre korábban az anyagban, az y tengelyt nem egyenletesen osztjuk fel, az alja finomabb a teteje durvább.) | ||
| + | |||
| + | Az MPEG tömörítés kép és hang esetére is sokféle módszert kínál. A képtömörítésnél figyelembe veszi az egyes képkockák közötti változásokat is. Ennek megfelelően **key-frame**-eket (kulcs frémeket) definiál (**I-frame**), | ||
| + | |||
| + | Az **mpeg** esetén fontos, hogy a kép és a hang időben szinkronban legyen, ezért a hang és kép időbélyegeket is tartalmaz. | ||
| + | |||
| + | Az mpeg mint szabvány a tárlót is definiálja, | ||
| + | |||
| + | === Mp4 ==== | ||
| + | |||
| + | A mobiltelefonunkról ismert mp4 képet és hangot is egyaránt tárol, de a kép és hang sokféleképpen kódolható benne. A telefonunk a h264 vagy (h265) elnevezésű tömörítést használja képkockák tömörítéséhez, | ||
| + | |||
| + | |||
tanszek/oktatas/infrendalapjai_architekturak/informacio_feldolgozas/multimedia_toemoerites.1731440292.txt.gz · Last modified: 2024/11/12 19:38 by knehez
