User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:muszaki_informatika:kepernyo_koordinata_lekepezes

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:muszaki_informatika:kepernyo_koordinata_lekepezes [2024/02/28 08:40] kneheztanszek:oktatas:muszaki_informatika:kepernyo_koordinata_lekepezes [2024/03/16 20:52] (current) superuser
Line 3: Line 3:
 A következő ábrán látható a világ és a képernyő koordináta rendszer viszonya: A következő ábrán látható a világ és a képernyő koordináta rendszer viszonya:
  
-{{:tanszek:oktatas:muszaki_informatika:pasted:20240228-082610.png}}+Feladatunk, hogy meghatározzuk a $P(x;y)$ pont helyzetét a képernyőn amit $PK(XK,YK)$-val jelölünk. A lenti nagyobb világkoordinátarendszer téglalap bal alsó sarka$(x_1,y_1)$, a jobb felső sarka $(x_2,y_2)$. Tehát nem feltételül az origóból indul.
  
-Feladatunk, hogy meghatározzuk a //P(x;y)// pont helyzetét a képernyőn amit //PK(XK,YK)//-val jelölünk.+Viszont fenti képernyő koordináta rendszer bal felső sarka mindig az origó lesz.
  
-Először számoljuk ki a két szürke téglalap oldalarányait:+Először számoljuk ki a két szürke téglalapok oldalarányait:
  
-    Lx = getmaxx() / (x2 x1)+A vízszintes arány: $L_x = getmaxx() / (x_2 x_1)$ lesz.
  
-    Ly = getmaxy() / (y2 y1)+A függőleges arány: $L_y = getmaxy() / (y_2 y_1)$ lesz.
  
-Tehát a képernyőt jelképező kisebb téglalap oldalainak mérete//getmaxx()// és //getmaxy()//+{{:tanszek:oktatas:muszaki_informatika:pasted:20240228-082610.png}}
  
-A leképezésben az XK, azaz pont képének x koordinátája az alábbi szorzattal fejezhető ki:+Tehát képernyőt jelképező kisebb téglalap oldalainak mérete$getmaxx()$ és $getmaxy()$
  
-    XK = Lx * (- x1)+A leképezésben az $XK$, azaz a pont képének $x$ koordinátája az alábbi szorzattal fejezhető ki:
  
-Az KY koordináta is hasonlóan //Ly * (y1)// lenne, de a képernyőn a y irány fordítva van, felülről lefelé növekszik, azért a képlet:+$XK = L_x (x_1)$
  
-    YK = getmaxy() - Ly * (y - y1)+Az KY koordináta is hasonlóan $L_y (y - y_1)$ lenne, de a képernyőn a $y$ irány fordítva van, felülről lefelé növekszik, azért a képlet:
  
-Mivel a getmaxy() az oldalarány képletből felírható: //getmaxy() = Ly * (y2 y1)//, ezért behelyettesítés után:+$YK = getmaxy() - L_y (y_1)$
  
-    YK = Ly * (y2 - y1- Ly * (y - y1) = Ly * y2 Ly * y1 - Ly * y + Ly * y1 +Mivel a getmaxy() az oldalarány képletből felírható: $getmaxy() = L_y (y_2 y_1)$, ezért behelyettesítés után:
  
-//Ly * y1// kiesik, mert plusz és mínusz előjellel is szerepelnek.+$YK = L_y (y_2 - y_1) - L_y (y - y_1) = L_y y_2 - L_y y_1 - L_y y + L_y y_1$ 
  
-    YK = Ly * y2 Ly * y = Ly * (y2 - y)+$L_y * y_1$ kiesik az egyszerűsítés után, mert plusz és mínusz előjellel is szerepelnek. 
 + 
 +$YK = L_y y_2 L_y y = L_y * (y_2 - y)$
  
 Tehát összegezve: Tehát összegezve:
  
-    XK = Lx * (x - x1+$XK = L_x (x - x_1)$ 
-    YK = Ly * (y2 - y) + 
-    +$YK = L_y (y_2 - y)$ 
  
tanszek/oktatas/muszaki_informatika/kepernyo_koordinata_lekepezes.1709109632.txt.gz · Last modified: 2024/02/28 08:40 by knehez