User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio [2024/03/16 21:18] superusertanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio [2024/03/26 19:11] (current) – [A forgatási mátrixok] knehez
Line 153: Line 153:
 \right]$$ \right]$$
  
 +**Példa:**
  
 +Tegyük fel, hogy szeretnénk 90 fokkal az óramutató járásával megegyezően elforgatni egy pontot (például $P(2,3)$) az $(1,1)$ pont körül. Ehhez az előbb leírt transzformációs mátrixokat fogjuk használni. Az egyszerűség kedvéért a példában szereplő értékeket közvetlenül beillesztjük a mátrixokba.
 +
 +**Előkészítés eltolással** hogy a forgatási középpont $(-1, -1)$ legyen, azaz eltoljuk a pontot úgy, hogy a forgatási középpont az origóba kerüljön:
 +
 +$$
 +T_{eltolás} = \left[ \begin{array}{ccc} 1 & 0 & -1 \\ 0 & 1 & -1 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right]
 +$$
 +
 +**90 fokos forgatás** ($T_{forgatás}$), az origó körül:
 +
 +$$
 +T_{forgatás} = \left[ \begin{array}{ccc} 0 & 1 & 0 \\ -1 & 0 & 0 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right]
 +$$
 +
 +**Visszatolás** ($T_{visszatolás}$), hogy a forgatási középpont visszakerüljön az eredeti $(1, 1)$ helyére:
 +
 +$$
 +T_{visszatolás} = \left[ \begin{array}{ccc} 1 & 0 & 1 \\ 0 & 1 & 1 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right]
 +$$
 +
 +A teljes transzformációs mátrix ($T_{teljes}$) kiszámítása:
 +
 +$$
 +T_{teljes} = T_{visszatolás} * T_{forgatás} * T_{eltolás}
 +$$
 +
 +A számítás eredménye:
 +
 +$$
 +T_{teljes} = \left[ \begin{array}{ccc} 0 & 1 & 0 \\ -1 & 0 & 2 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right]
 +$$
 +
 +Most alkalmazzuk ezt a mátrixot a $P(2,3)$ pontra. A $P$ pontot kiterjesztjük egy homogén koordinátájú ponttá, így $P(2,3,1)$ lesz:
 +
 +$$
 +\left[ \begin{array}{ccc} 0 & 1 & 0 \\ -1 & 0 & 2 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right] * \left[ \begin{array}{c} 2 \\ 3 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ -2 + 2 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ 0 \\ 1 \end{array} \right]
 +$$
 +
 +Tehát, az eredeti $P(2,3)$ pont 90 fokkal való elforgatása az $(1,1)$ pont körül az új $(3,0)$ pontba transzformálja azt.
 +
 +===== A forgatási mátrixok =====
 +
 +A 3D-s forgatásokat forgatási mátrixokkal írhatjuk le. Ezek a mátrixok mutatják, hogyan változik egy pont koordinátája a forgatás során.
 +
 +==== X tengely körüli forgatás ====
 +
 +A következő képlet az X tengely körüli forgatási mátrixot mutatja, ahol \( \theta \) a forgatás szöge: (a forgatás iránya az óramutató járásával ellentétes)
 +
 +$$
 +R_x(\theta) = \begin{pmatrix}
 +1 & 0 & 0 \\
 +0 & \cos(\theta) & -\sin(\theta) \\
 +0 & \sin(\theta) & \cos(\theta)
 +\end{pmatrix}
 +$$
 +
 +==== Y tengely körüli forgatás ====
 +
 +A Y tengely körüli forgatás esetén a forgatási mátrix:
 +
 +$$
 +R_y(\theta) = \begin{pmatrix}
 +\cos(\theta) & 0 & \sin(\theta) \\
 +0 & 1 & 0 \\
 +-\sin(\theta) & 0 & \cos(\theta)
 +\end{pmatrix}
 +$$
 +
 +==== Z tengely körüli forgatás ====
 +
 +Végül a Z tengely körüli forgatás mátrixa:
 +
 +$$
 +R_z(\theta) = \begin{pmatrix}
 +\cos(\theta) & -\sin(\theta) & 0 \\
 +\sin(\theta) & \cos(\theta) & 0 \\
 +0 & 0 & 1
 +\end{pmatrix}
 +$$
  
tanszek/oktatas/muszaki_informatika/transzformacio.1710623897.txt.gz · Last modified: 2024/03/16 21:18 by superuser