User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio [2024/03/16 21:27] – [Forgatás Mátrixszal, amikor a forgatási középpont nem az origóban van] superusertanszek:oktatas:muszaki_informatika:transzformacio [2024/03/26 19:11] (current) – [A forgatási mátrixok] knehez
Line 190: Line 190:
  
 $$ $$
-\left[ \begin{array}{ccc} 0 & 1 & 0 \\ -1 & 0 & 2 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right] * \left[ \begin{array}{c} 2 \\ 3 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ -+ 2 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ \\ 1 \end{array} \right]+\left[ \begin{array}{ccc} 0 & 1 & 0 \\ -1 & 0 & 2 \\ 0 & 0 & 1 \end{array} \right] * \left[ \begin{array}{c} 2 \\ 3 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ -+ 2 \\ 1 \end{array} \right] = \left[ \begin{array}{c} 3 \\ \\ 1 \end{array} \right]
 $$ $$
  
-Tehát, az eredeti $P(2,3)$ pont 90 fokkal való elforgatása az $(1,1)$ pont körül az új $(3,1)$ pontba transzformálja azt.+Tehát, az eredeti $P(2,3)$ pont 90 fokkal való elforgatása az $(1,1)$ pont körül az új $(3,0)$ pontba transzformálja azt.
  
 +===== A forgatási mátrixok =====
 +
 +A 3D-s forgatásokat forgatási mátrixokkal írhatjuk le. Ezek a mátrixok mutatják, hogyan változik egy pont koordinátája a forgatás során.
 +
 +==== X tengely körüli forgatás ====
 +
 +A következő képlet az X tengely körüli forgatási mátrixot mutatja, ahol \( \theta \) a forgatás szöge: (a forgatás iránya az óramutató járásával ellentétes)
 +
 +$$
 +R_x(\theta) = \begin{pmatrix}
 +1 & 0 & 0 \\
 +0 & \cos(\theta) & -\sin(\theta) \\
 +0 & \sin(\theta) & \cos(\theta)
 +\end{pmatrix}
 +$$
 +
 +==== Y tengely körüli forgatás ====
 +
 +A Y tengely körüli forgatás esetén a forgatási mátrix:
 +
 +$$
 +R_y(\theta) = \begin{pmatrix}
 +\cos(\theta) & 0 & \sin(\theta) \\
 +0 & 1 & 0 \\
 +-\sin(\theta) & 0 & \cos(\theta)
 +\end{pmatrix}
 +$$
 +
 +==== Z tengely körüli forgatás ====
 +
 +Végül a Z tengely körüli forgatás mátrixa:
 +
 +$$
 +R_z(\theta) = \begin{pmatrix}
 +\cos(\theta) & -\sin(\theta) & 0 \\
 +\sin(\theta) & \cos(\theta) & 0 \\
 +0 & 0 & 1
 +\end{pmatrix}
 +$$
  
tanszek/oktatas/muszaki_informatika/transzformacio.1710624432.txt.gz · Last modified: 2024/03/16 21:27 by superuser