User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:szamitastechnika:mutatok_pointerek

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:szamitastechnika:mutatok_pointerek [2022/11/01 14:19] superusertanszek:oktatas:szamitastechnika:mutatok_pointerek [2023/11/14 11:10] (current) – [Dereferencia] knehez
Line 1: Line 1:
 +==== Pointerek a C nyelvben ====
 +
 +A pointer a C nyelv egyik kulcsfontosságú fogalma, amely lehetővé teszi a programozók számára, hogy közvetlenül kezeljék/elérjék a memóriát. Más nyelvekben a memória közvetlenül "elérhetetlen" (pl. Java, C#, JavaScript, Python).
 +
 +A **pointer** //egy memóriacímre mutató változó//, ami lehetővé teszi, hogy közvetlenül hivatkozzunk egy adott memóriaterületre.
 +
 +==== Pointer Deklaráció ====
 +
 +A pointer deklarációja hasonló a változók deklarációjához, de a típusát is meg kell adni, és a név elé egy **csillagot** írunk. 
 +
 +Például: ha a pointer egy egész szám memóriacímére mutató pointer:
 +
 +<code c>
 +int *pointer;
 +</code>
 +
 +==== Pointer inicializálás ====
 +
 +A pointer inicializálása a memóriacímmel történik. Például:
 +<code c>
 +int variable = 10;
 +int *pointer = &variable;
 +</code>
 +Most a pointer változó a 'variable' memóriacímére mutat.
 +
 +==== Dereferencia ====
 +
 +A 'dereferenciálás' segítségével elérhetjük a pointer által mutatott értéket. Például:
 +<code c>
 +int value = *pointer;
 +</code>
 +
 +Most a //value// változó azon értéket tartalmazza, amelyre a //pointer// mutat.
 +
 **Feladat 1:** Definiáljunk egy változót és írassuk ki azt a címet, ahol éppen tárolva van a memóriában. **Feladat 1:** Definiáljunk egy változót és írassuk ki azt a címet, ahol éppen tárolva van a memóriában.
  
Line 11: Line 45:
 </sxh> </sxh>
  
-Megjegyzés: A **printf("%p")** 16-os (hexadecimális) számrendszerben kiírja a címet. A címet a &-jel jelenti. Ha csak 'a'-t írunk akkor 00000C-fog megjelenni, ami a 12 hexadecimális alakja.+Megjegyzés: A **printf("%p")** 16-os (hexadecimális) számrendszerben kiírja a címet. Egy változó címét neve elé írt &-jel jelenti. Ha csak 'a'-t írunk akkor 00000C-fog megjelenni, ami a 12 hexadecimális alakja, azaz a változó értéke, nem a címe lesz.
  
 **Feladat 2:** Definiáljunk egy változót és egy erre a változóra mutató pointert. Írassuk ki a változó értékét a pointer segítségével. **Feladat 2:** Definiáljunk egy változót és egy erre a változóra mutató pointert. Írassuk ki a változó értékét a pointer segítségével.
Line 119: Line 153:
 </sxh> </sxh>
  
-Látva a kódot, ha tegyük fel 8db bármilyen karaktert ütünk be, akkor is rendszergazdák leszünk. Magyarázzuk meg miért? (azért, mert a scanf felülírja a memóriát és a "helyes" érték 0-ja felülíródik. Ezt nevezzük "buffer túlcsordulásos" támadásnak. +Látva a kódot, ha tegyük fel 5db bármilyen karaktert ütünk be, akkor is rendszergazdák leszünk. (érdemes kikísérletezni hány darab leütés kell, hogy elromoljon a működés) Magyarázzuk meg miért? (azért, mert a scanf felülírja a memóriát és a "helyes" érték 0-ja felülíródik. Ezt nevezzük "buffer túlcsordulásos" támadásnak.
tanszek/oktatas/szamitastechnika/mutatok_pointerek.1667312367.txt.gz · Last modified: 2022/11/01 14:19 by superuser