This is an old revision of the document!
Table of Contents
Gépi tanulás
Hétköznapi szóhasználatban a tanulás azt jelenti, hogy egy feladat megoldásához szabályokat találunk, vagy fedezünk fel. Például egy kisgyermek megtanulhatja, hogy a madaraknak van szárnyuk, és képesek repülni – anélkül, hogy ezt valaki pontos szabályok formájában elmagyarázná neki. A gyerek megfigyelései alapján felismeri a jellemző mintákat és kapcsolatokat, és ez alapján képes új esetekre is következtetni.
Formálisan tekintve, a gépi tanulás célja olyan függvény megtalálása, amely egy bemeneti adat 𝑥 alapján megbízhatóan becsli a hozzá tartozó kimenetet 𝑦. Például ha a bemenet egy rendszámtáblát ábrázoló kép, a kimenet a rajta olvasható szöveg lesz.
Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, először is összegyűjtünk egy tanítóhalmazt, amely bemeneti és kimeneti adatpárokat tartalmaz:
$$ \mathcal{D} = \{(x_1, y_1), (x_2, y_2), \ldots, (x_N, y_N)\} $$
Ezután definiálunk egy paraméteres modellt \( f(x; w) \), ahol:
- \( f \) egy függvény (pl. neurális hálózat),
- \( w \) a tanulható paraméterek összessége (súlyok),
cél, hogy \( f(x_i; w) \approx y_i \) legyen, azaz tetszőlegesen kiválasztott adatpár bemenetére \(x_i\), az \(y_i\) kimenetet adja.
A tanulás célja
A tanulás célja az optimális \( w^* \) paraméter megtalálása, amely mellett a modell jól teljesít. A modell jóságát (teljesítményét) veszteségfüggvény segítségével mérjük:
$$ \mathcal{L}(w) = \frac{1}{N} \sum_{n=1}^N \ell(y_n, f(x_n; w)) $$
ahol \( \ell \) például lehet a négyzetes hiba, aminek egyik bemenete a tanító halmaz \(y\) kimenetének értékéből kivonja, a modell által számolt \(\hat{y}\) kimenetet és ennek a különbségnek veszi a négyezetét:
$$ \ell(y, \hat{y}) = (y - \hat{y})^2 $$
Ilyenkor a \( \ell \) veszteségfüggvény értéke a négyzetes hibák átlaga. Behelyettesítve:
$$ \mathcal{L}(w) = \frac{1}{N} \sum_{n=1}^N (y_n - f(x_n; w))^2 $$
A tanulás célja, hogy megtaláljuk azt a paraméterbeállítást, amely a lehető legjobban teljesít. Ez azt jelenti, hogy olyan súlyokat (paramétereket) keresünk, amelyek a lehető legkisebb hibát eredményezik a tanítóadatokon.
Másként fogalmazva: a tanulás során azt a súlyvektort szeretnénk megtalálni \(w^*\), amely minimalizálja a veszteségfüggvényt — vagyis azt, amely mellett a modell becslései a lehető legközelebb esnek a tényleges válaszokhoz az összes tanítópéldára nézve.
$$ w^* = \arg\min_w \mathcal{L}(w) $$
Ez a megközelítés számos alkalmazás alapját képezi: képfelismerés, szövegértés, hangfeldolgozás, játékstratégia stb. A modell nem szabályokat programozva működik, hanem adatokból „tanul meg” viselkedni.
Példa: Egyszerű lineáris modell tanulása
Tegyük fel, hogy a modellünk (becslő függvény) így néz ki:
$$ f(x; w) = wx $$
és két tanítópéldánk van:
- (1, 2)
- (2, 4)
A cél, hogy olyan \( w \) súlyt találjunk, amely a következő veszteségfüggvényt minimalizálja:
$$ \mathcal{L}(w) = \frac{1}{2}[(2 - w \cdot 1)^2 + (4 - w \cdot 2)^2] $$
Ez a függvény azt méri, hogy adott \( w \) esetén mekkora hibát követ el a modell. Az alábbi ábrán látható a veszteségfüggvény alakja, valamint a minimumhely:
- A minimális veszteség \( \mathcal{L}(w) \approx 0.00 \)
- A hozzá tartozó optimális súly: \( w^* = 2.01 \)
Példa: Összetettebb modell
Legyen a modell több paraméteres:
$$f(x; w) = \sum_{k=1}^K w_k f_k(x)$$
ahol:
- \(f_k(x)\) előre definiált bázisfüggvények (pl. Gauss-görbék, szinuszok, polinomok stb.)
- Fekete pontok: zajos tanítóadatok \( (x_n, y_n) \)
- Kék görbék: a 10 darab Gauss-alakú bázisfüggvény \(f_k(x)\)
- Piros görbe: a tanult függvény \( f(x; w^*) = \sum w_k f_k(x) \)
A modell megtanulta, milyen súlyokkal (\(w\)-kel) kombinálja a bázisfüggvényeket úgy, hogy a piros görbe minél jobban kövesse a tanítóadatokat, azaz minimalizálja a négyzetes hibát.
A következő Python program hozta létre a fenti ábrát.
import numpy as np import matplotlib.pyplot as plt from sklearn.metrics import mean_squared_error from scipy.linalg import solve # 1. Tanítóadat generálása (zajos szinuszgörbe) np.random.seed(42) N = 30 x_train = np.linspace(0, 1, N) y_train = np.sin(2 * np.pi * x_train) + 0.1 * np.random.randn(N) # 2. Bázisfüggvények: Gauss-görbék K = 10 # Bázisfüggvények száma centers = np.linspace(0, 1, K) width = 0.1 def gaussian_basis(x, c, s): return np.exp(-0.5 * ((x - c)/s)**2) # 3. Design mátrix Φ (N x K) Phi = np.stack([gaussian_basis(x_train, c, width) for c in centers], axis=1) # 4. Optimális súlyok kiszámítása (normálegyenlet) # Φ w = y => w = (ΦᵗΦ)⁻¹ Φᵗ y w_star = solve(Phi.T @ Phi, Phi.T @ y_train) # 5. Kiértékelés új pontokon x_test = np.linspace(0, 1, 200) Phi_test = np.stack([gaussian_basis(x_test, c, width) for c in centers], axis=1) y_pred = Phi_test @ w_star # 6. Eredmény kirajzolása plt.figure(figsize=(10, 6)) for k in range(K): plt.plot(x_test, Phi_test[:, k], '--', color='blue', alpha=0.3) # bázisfüggvények plt.plot(x_test, y_pred, color='red', label='Lineáris kombináció (becslés)') plt.scatter(x_train, y_train, color='black', label='Tanítóadatok') plt.title("Basis function regression Gaussian bázisfüggvényekkel") plt.legend() plt.grid(True) plt.tight_layout() plt.show()
Underfitting és overfitting (gyenge és túlzott illeszkedés)
A modell kapacitása és a rendelkezésre álló tanítóadatok mennyiségének viszonya fontos szerepet játszik a tanulás sikerességében.
Ha a modell túl egyszerű (kevés paramétert vagy kevés bázisfüggvényt használ), akkor nem lesz elég rugalmas ahhoz, hogy megtanulja az adatok mögötti összefüggéseket. Ez az eset az underfitting (gyenge illeszkedés): a modell nem tud alkalmazkodni még a tanítóadatokhoz sem, és mind a tanító-, mind a tesztpéldákon nagy hibát vét.
Ezzel szemben, ha a modell túl bonyolult (pl. túl sok paraméterrel dolgozik), akkor hajlamos arra, hogy a tanítóadatokra túlzottan “ráilleszkedjen”. Ez az overfitting (túlzott illeszkedés), amely során a modell tökéletesen teljesít a tanítóhalmazon, de új, ismeretlen adatokra gyengén általánosít. Megtanulja a tanító halmazban lévő “zajt”, pl. az esetleges hibás vagy kiugró értékeket is.
Az alábbi ábra ezt a jelenséget szemlélteti:
- A fekete vonal a valódi (ismeretlen) függvény, amely szerint az adatok keletkeztek.
- A fekete pontok a tanítópéldák.
- A kék szaggatott görbe egy túl egyszerű modell (underfitting): nem tudja követni a mintát.
- A piros szaggatott görbe egy túltanult modell (overfitting): jól illeszkedik a pontokra, de a valódi görbétől eltér.
Olyan modellt érdemes tervezni, amely épp elég rugalmas ahhoz, hogy meg tudja tanulni az adatok szerkezetét, de nem annyira rugalmas, hogy a véletlen zajokat is megtanulja.
A következő program hozza létre a fenti ábrát:
import numpy as np import matplotlib.pyplot as plt # Valódi (rejtett) függvény def true_function(x): return np.sin(2 * np.pi * x) # Tanítóadat np.random.seed(1) x_train = np.linspace(0, 1, 7) y_train = true_function(x_train) + 0.1 * np.random.randn(len(x_train)) # Teszteléshez sűrű intervallum x_test = np.linspace(0, 1, 300) y_true = true_function(x_test) # Gauss bázisfüggvények def gaussian_basis(x, c, s): return np.exp(-0.5 * ((x - c)/s)**2) def design_matrix(x, centers, width): return np.stack([gaussian_basis(x, c, width) for c in centers], axis=1) # Underfitting (kevés bázis) centers_under = np.linspace(0, 1, 3) Phi_under = design_matrix(x_train, centers_under, 0.3) Phi_under_test = design_matrix(x_test, centers_under, 0.3) w_under = np.linalg.lstsq(Phi_under, y_train, rcond=None)[0] y_under_pred = Phi_under_test @ w_under # Overfitting (sok bázis) centers_over = np.linspace(0, 1, 15) Phi_over = design_matrix(x_train, centers_over, 0.05) Phi_over_test = design_matrix(x_test, centers_over, 0.05) w_over = np.linalg.lstsq(Phi_over, y_train, rcond=None)[0] y_over_pred = Phi_over_test @ w_over # Ábra plt.figure(figsize=(10, 6)) plt.plot(x_test, y_true, color='black', linewidth=2, label='Valódi függvény') plt.plot(x_test, y_under_pred, color='blue', linestyle='--', label='Underfitting (kevés bázis)') plt.plot(x_test, y_over_pred, color='red', linestyle='--', label='Overfitting (sok bázis)') plt.scatter(x_train, y_train, color='black', label='Tanítóadatok') plt.title("Underfitting és overfitting példája") plt.legend() plt.grid(True) plt.tight_layout() plt.show()
A gépi tanulási modellek fő típusai
A gépi tanulási modelleket három nagy csoportba sorolhatjuk a tanulás célja és a kimenet jellege alapján:
Regresszió
A regressziós feladat célja egy folytonos mennyiség becslése. Ilyenkor a modell egy bemenethez \( x \in \mathbb{R}^d \) tartozó kimeneti értéket \( y \in \mathbb{R}^k \) próbál megjósolni.
Példák:
- Egy tárgy térbeli pozíciójának becslése egy képből.
- Egy hőmérséklet vagy ház árának előrejelzése.
Osztályozás (klasszifikáció)
Osztályozás során a cél az, hogy a modell egy véges számú lehetséges címke (osztály) közül válasszon ki egyet egy adott bemenethez. Azaz:
$$ y \in \{1, 2, \ldots, C\} $$
A modell általában nem közvetlenül egy címkét ad vissza, hanem pontszámokat vagy valószínűségeket rendel minden lehetséges osztályhoz:
$$ f(x; w) = \text{softmax}(s_1, s_2, \ldots, s_C) $$
ahol \( s_i \) a \( i \)-edik osztályhoz tartozó nyers pontszám. A predikció:
$$ \hat{y} = \arg\max_{i} f_i(x; w) $$
A tanítóadat itt is \( (x_n, y_n) \) párokból áll, de a \( y_n \) most egy osztályindex.
Sűrűségmodellezés
A harmadik kategória a sűrűségmodellezés, amelynek célja nem kimeneti érték előrejelzése, hanem magának az adatnak a valószínűségi eloszlását megtanulni:
$$ p(x) \approx \hat{p}(x; w) $$
Ilyenkor csak \( x_n \) példák állnak rendelkezésre (nincs hozzájuk tartozó \( y_n \)), és a modell azt próbálja megtanulni, mennyire jellemzőek az egyes minták, vagy hogyan lehet új mintákat generálni az eloszlásból.
Jellegzetes célfüggvény itt az eloszlás log-likelihood maximálása:
$$ \mathcal{L}(w) = -\frac{1}{N} \sum_{n=1}^N \log \hat{p}(x_n; w) $$
//Felügyelt// és //felügyelet nélküli// tanulás
- A regresszió és osztályozás esetén mindig szükség van egy célértékre (\( y \)), ezért ezeket felügyelt tanulásnak nevezzük.
- A sűrűségmodellezés során nincs célérték, csak maga az \( x \) szerepel, ezért ez a felügyelet nélküli tanulás kategóriájába soroljuk.
Megjegyzés
Ezek a kategóriák nem zárják ki egymást. Például:
- Osztályozás megvalósítható regressziós formában is (pontszámokat tanulunk).
- Sűrűségmodellezésből származtathatunk osztályozót (pl. Bayes-szabály szerint).
- Léteznek összetett modellek, amelyek többféle célt is egyszerre tanulnak (pl. képgenerálás és címkézés együtt).