tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:logika_alapjai:szamrendszerek
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:logika_alapjai:szamrendszerek [2024/11/11 19:45] – created knehez | tanszek:oktatas:infrendalapjai_architekturak:logika_alapjai:szamrendszerek [2024/11/11 20:00] (current) – [Átváltás 16-os számrendszerbe 2-es számrendszerből] knehez | ||
---|---|---|---|
Line 12: | Line 12: | ||
|8|2|4|, | |8|2|4|, | ||
|százasok|tízesek|egyesek|, | |százasok|tízesek|egyesek|, | ||
- | |\(10^2\)|\(10^1\)|\(10^0\)|, | + | |\(10^2\)|\(10^1\)|\(10^0\)|, |
+ | |||
+ | Az egész és a törtrészeket elválasztó szimbólum a tizedesvessző. Az angolszász világban a pontot használják az elválasztásra. | ||
+ | |||
+ | A tizedesvesszőtől balra található a nulladik hely, balra tőle az első és így tovább. A helyek a tizedesvesszőtől jobbra is egyesével csökkennek. | ||
+ | |||
+ | A helyiérték a \( Helyiérték = alapszám^{hely} \) képlettel számítható. | ||
+ | |||
+ | // | ||
+ | |||
+ | \( Részérték = számjegy *alapszám^{hely} \) | ||
+ | |||
+ | A szám értékét a részértékek összege adja: \( Szám értéke = \sum{számjegy *alapszám^{hely}} \) | ||
+ | |||
+ | === Kettes számrendszer === | ||
+ | |||
+ | A digitális technikában ez a leginkább elterjedt számrendszer. | ||
+ | |||
+ | Alapszáma a 2, a számrendszer számjegyei a {0, 1}. A kettes számrendszer elemeit az angol rövidítésük alapján (binary digit) bit elnevezéssel találod meg. A legnagyobb helyiértékű bitet //Most Significant Bitnek// nevezzük (**MSB**), a legkisebb helyiértékűt //Least Significant Bitnek// (**LSB**) nevezzük. | ||
+ | |||
+ | ^számjegy^számjegy^számjegy^számjegy^vessző^számjegy^számjegy^ | ||
+ | |1|1|0|1|, | ||
+ | |nyolcasok|négyesek|kettesek|egyesek|, | ||
+ | |\(2^3\)|\(2^2\)|\(2^1\)|\(2^0\)|, | ||
+ | |||
+ | A számérték 8 + 4 + 1 + 1/4 = 13,25. | ||
+ | |||
+ | === 16-os számrendszer === | ||
+ | |||
+ | **Tizenhatos számrendszer**ben sokkal tömörebben lehet felírni a számokat, mint kettes vagy tízes számrendszerben. | ||
+ | |||
+ | A számrendszer alapszáma | ||
+ | |||
+ | Nem tévedés, mivel az arab számokból kifogytunk, az angol ábécé hat betűjét is be kellett vetnünk. | ||
+ | Csak a rend kedvéért: A = 10; B = 11; C = 12; D = 13; E = 14; F = 15. | ||
+ | |||
+ | ^számjegy^számjegy^vessző^számjegy^számjegy^ | ||
+ | |F|4|, | ||
+ | |16|1|, | ||
+ | |\(16^1\)|\(16^0\)|, | ||
+ | |||
+ | A vesszőtől balra lévő helyiértékek az 1; 16; 256; 4096 és így tovább. A vesszőtől jobbra lévő helyiértékek a 0,0625; 0, | ||
+ | |||
+ | A tizenhatos számrendszert szokás **hexadecimális** számrendszernek is nevezni. A hexadecimális kifejezés a görög nyelv hexi szavából (jelentése: | ||
+ | |||
+ | ==== Átváltás 2-es számrendszerbe 10-es számrendszerből ==== | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | Szám | Hányados | Maradék | ||
+ | ------------------------- | ||
+ | 42 | 21 | 0 LSB | ||
+ | 21 | 10 | 1 | ||
+ | 10 | 5 | 0 | ||
+ | 5 | 2 | 1 | ||
+ | 2 | 1 | 0 | ||
+ | 1 | 0 | 1 MSB | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Az algoritmus a maradékos osztáson alapul. Vegyük a számot: 42. Osszuk el az alapszámmal, | ||
+ | |||
+ | Az oszlop bal oldalán a kiindulási szám (42), középen a hányados (21), jobbra a maradék (0). Ezután a középső oszlopból vesszük a hányadost, és az új sorban az lesz a kiindulási szám. És vesszük újra a kettővel való osztással keletkező hányadost, maradékot, stb. | ||
+ | |||
+ | A maradékok oszlopában található a bináris szám, legalul a legnagyobb helyiértékű bit, legfelül pedig a legkisebb helyiértékű bit. Azaz alulról felfelé fogjuk leírni ezt a bináris számot | ||
+ | |||
+ | \( 42 = 101010_{(2)} \) | ||
+ | |||
+ | ==== Átváltás 16-os számrendszerbe 2-es számrendszerből ==== | ||
+ | |||
+ | Egy tizenhatos számrendszerbeli számjegy 4 bittel írható le. Szóval az átváltáshoz négybites csoportokat képezünk és elkezdjük az átváltást a legkisebb helyiértékek felől. | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | 0000 => 0 | 0001 => 1 | 0010 => | ||
+ | 0100 => 4 | 0101 => 5 | 0110 => | ||
+ | 1000 => 8 | 1001 => 9 | 1010 => | ||
+ | 1100 => C | 1101 => D | 1110 => | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Akkor tehát mi lesz a következő bináris szám 16-os számrendszerben: | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | |||
+ | Képezzünk 4 bites csoportokat: | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | |||
+ | A legnagyobb helyiértékű csoport nem adott ki 4 bitet, tegyünk bele helytöltő nullákat: | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | |||
+ | És olvassuk ki a táblázatból a hexadecimális számjegyeket: | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | |||
+ | Az eredmény: '' | ||
+ | |||
+ | Ahol a '' | ||
tanszek/oktatas/infrendalapjai_architekturak/logika_alapjai/szamrendszerek.1731354323.txt.gz · Last modified: 2024/11/11 19:45 by knehez