User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
tanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1 [2023/10/17 17:02] kneheztanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1 [2023/11/22 06:48] (current) knehez
Line 1: Line 1:
-====== Egyszerű gyakorló feladatok ======+====== Egyszerű általános gyakorló feladatok ======
  
  
Line 228: Line 228:
  
 int main() { int main() {
 +    printf("Kerem a karaktereket (amig entert nem nyomunk): ");
 +
     char karakter;     char karakter;
     int kisbetuSzamlalo = 0;     int kisbetuSzamlalo = 0;
-     +    // Olvassuk be a karaktereket, amíg az angol ábécé betűit kapjuk 
-    printf("Kerem a karaktereket (amig entert nem nyomunk): "); +    while ((karakter = getch()) != '\r' && 
-     +           ((karakter >= 'A' && karakter <= 'Z') || (karakter >= 'a' && karakter <= 'z'))) {
-    // Olvassuk be a karaktereket, amig entert nem nyomunk +
-    while ((karakter = getch()) != '\r' && ((karakter >= 'A' && karakter <= 'Z') || (karakter >= 'a' && karakter <= 'z'))) {+
         // Ellenőrizzük, hogy a karakter kisbetű-e         // Ellenőrizzük, hogy a karakter kisbetű-e
         if (karakter >= 'a' && karakter <= 'z') {         if (karakter >= 'a' && karakter <= 'z') {
Line 241: Line 241:
         printf("%c", karakter);         printf("%c", karakter);
     }     }
-    +
     // Kiírjuk, hány kisbetű volt     // Kiírjuk, hány kisbetű volt
     printf("\nA bevitt szovegben %d kisbetű volt.\n", kisbetuSzamlalo);     printf("\nA bevitt szovegben %d kisbetű volt.\n", kisbetuSzamlalo);
-    + 
 +    return 0; 
 +
 +</sxh> 
 + 
 +**8. Írjon C programot, amely az ötöslottó számsorsolását modellezi. A program véletlenszerűen generál öt különböző számot 1 és 90 között, majd kiírja ezeket a számokat: (figyelve, hogy különböző számokat húzzon** 
 + 
 +<sxh c> 
 +#include <stdio.h> 
 +#include <stdlib.h> 
 +#include <time.h> 
 + 
 +#define SZAMOK 5 
 +#define LEGKISEBB_SZAM 1 
 +#define LEGNAGYOBB_SZAM 90 
 + 
 +int main() { 
 +    int lottoSzamok[SZAMOK]; 
 +    int i, j; 
 + 
 +    // Inicializáljuk a random generátort a jelenlegi idő alapján 
 +    srand(time(NULL)); 
 + 
 +    // Generálunk öt különböző számot 1 és 90 között 
 +    for (i = 0; i < SZAMOK_SZAMA; ++i) { 
 +        int ujSzam; 
 +        do { 
 +            ujSzam = rand() % LEGNAGYOBB_SZAM + LEGKISEBB_SZAM; 
 + 
 +            // Ellenőrizzük, hogy az újonnan generált szám már nem szerepel-e a listában 
 +            for (j = 0; j < i; ++j) { 
 +                if (ujSzam == lottoSzamok[j]) { 
 +                    ujSzam = 0; // Az ellenőrzés nem sikerült, generáljunk új számot 
 +                    break; 
 +                } 
 +            } 
 +        } while (ujSzam == 0); 
 + 
 +        // Hozzáadjuk az újonnan generált számot a listához 
 +        lottoSzamok[i] = ujSzam; 
 +    } 
 + 
 +    // Kiírjuk a generált számokat 
 +    printf("Az otoslotto szamok: "); 
 +    for (i = 0; i < SZAMOK; ++i) { 
 +        printf("%d ", lottoSzamok[i]); 
 +    } 
 +    printf("\n"); 
 + 
 +    return 0; 
 +
 +</sxh> 
 + 
 +** 9. Írjon programot ami a felhasználótól bekért szövegben a betűk gyakoriságát megállapítja, és egy hisztogrammot készít a konzolon.** 
 + 
 +A programban a betűk gyakoriságát egy 26 elemű tömbben (gyakorisag) érdemes tárolni, ahol minden elem egy betű gyakoriságát jelenti. A program kérje be a felhasználótól a szöveget, majd a betűk gyakoriságát számolja ki és egy hisztogrammal írja ki a konzolra. A toupper() függvény segítségével minden betűt nagybetűvé alakíthat, hogy az ábrázolás ne függjön a betűk nagy- vagy kisbetűs formájától. 
 + 
 +<sxh c> 
 +#include <stdio.h> 
 +#include <ctype.h> 
 + 
 +#define MAX_HISZTOGRAM_MERET 26 
 + 
 +void hisztogramKiirasa(int gyakorisag[]) { 
 +    printf("\nBetuk gyakorisaga hisztogrammal:\n"); 
 + 
 +    for (int i = 0; i < MAX_HISZTOGRAM_MERET; ++i) { 
 +        char karakter = 'A' + i; 
 +        printf("%c | ", karakter); 
 + 
 +        for (int j = 0; j < gyakorisag[i]; ++j) { 
 +            printf("*"); 
 +        } 
 + 
 +        printf("\n"); 
 +    } 
 +
 + 
 +int main() { 
 +    char szoveg[1000]; 
 +    int gyakorisag[MAX_HISZTOGRAM_MERET] = {0}; // minden elemet nulláz 
 + 
 +    printf("Kerem a szoveget (legfeljebb 1000 karakter): "); 
 +    fgets(szoveg, sizeof(szoveg), stdin); 
 + 
 +    for (int i = 0; szoveg[i] != '\0'; ++i) { 
 +        char karakter = toupper(szoveg[i]); 
 + 
 +        if (isalpha(karakter)) { 
 +            int index = karakter - 'A'; 
 +            gyakorisag[index]++; 
 +        } 
 +    } 
 + 
 +    hisztogramKiirasa(gyakorisag); 
 + 
 +    return 0; 
 +
 +</sxh> 
 + 
 +**10. Rajzoljunk egy kört a konzolra csillag karakterekből. ** 
 + 
 +Ebben a játékos feladatban, legyen egy circle() függvény ami kiszámolja egy adott pont távolságát a kör középpontjától, majd összehasonlítja a sugárral. Ha a távolság közel van a sugárhoz, a függvény közelítőleg 0-t ad vissza. 
 + 
 +<sxh c> 
 +#include <stdio.h> 
 +#include <math.h> 
 +const float centerX = 0.5; 
 +const float centerY = 0.5; 
 + 
 +const int screenSizeX = 50; 
 +const int screenSizeY = 30; 
 + 
 +float circle(float x, float y, float r) 
 +
 +    return (x - centerX) * (x - centerX) + (y - centerY) * (y - centerY) - r * r; 
 +
 + 
 +int main() { 
 +    for(int j = 0; j <= screenSizeY; j++) 
 +    { 
 +        for(int i = 0; i <= screenSizeX; i++) 
 +        { 
 +            float x = (float)i / screenSizeX; 
 +            float y = (float)j / screenSizeY; 
 +            if(fabs(circle(x, y, 0.3f)) < 0.01f) 
 +            { 
 +                printf("*"); 
 +            } 
 +            else 
 +            { 
 +                printf(" "); 
 +            } 
 +        } 
 +        printf("\n"); 
 +    }
     return 0;     return 0;
 } }
 </sxh> </sxh>
 + 
  
tanszek/oktatas/szamitastechnika/gyakorlo_feladatok_1.1697562131.txt.gz · Last modified: 2023/10/17 17:02 by knehez