tanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
| Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
| tanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1 [2023/10/17 17:02] – knehez | tanszek:oktatas:szamitastechnika:gyakorlo_feladatok_1 [2023/11/22 06:48] (current) – knehez | ||
|---|---|---|---|
| Line 1: | Line 1: | ||
| - | ====== Egyszerű gyakorló feladatok ====== | + | ====== Egyszerű |
| Line 228: | Line 228: | ||
| int main() { | int main() { | ||
| + | printf(" | ||
| + | |||
| char karakter; | char karakter; | ||
| int kisbetuSzamlalo = 0; | int kisbetuSzamlalo = 0; | ||
| - | | + | // Olvassuk be a karaktereket, |
| - | printf(" | + | while ((karakter = getch()) != ' |
| - | + | ((karakter >= ' | |
| - | | + | |
| - | while ((karakter = getch()) != ' | + | |
| // Ellenőrizzük, | // Ellenőrizzük, | ||
| if (karakter >= ' | if (karakter >= ' | ||
| Line 241: | Line 241: | ||
| printf(" | printf(" | ||
| } | } | ||
| - | | + | |
| // Kiírjuk, hány kisbetű volt | // Kiírjuk, hány kisbetű volt | ||
| printf(" | printf(" | ||
| - | | + | |
| + | return 0; | ||
| + | } | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **8. Írjon C programot, amely az ötöslottó számsorsolását modellezi. A program véletlenszerűen generál öt különböző számot 1 és 90 között, majd kiírja ezeket a számokat: (figyelve, hogy különböző számokat húzzon** | ||
| + | |||
| + | <sxh c> | ||
| + | #include < | ||
| + | #include < | ||
| + | #include < | ||
| + | |||
| + | #define SZAMOK 5 | ||
| + | #define LEGKISEBB_SZAM 1 | ||
| + | #define LEGNAGYOBB_SZAM 90 | ||
| + | |||
| + | int main() { | ||
| + | int lottoSzamok[SZAMOK]; | ||
| + | int i, j; | ||
| + | |||
| + | // Inicializáljuk a random generátort a jelenlegi idő alapján | ||
| + | srand(time(NULL)); | ||
| + | |||
| + | // Generálunk öt különböző számot 1 és 90 között | ||
| + | for (i = 0; i < SZAMOK_SZAMA; | ||
| + | int ujSzam; | ||
| + | do { | ||
| + | ujSzam = rand() % LEGNAGYOBB_SZAM + LEGKISEBB_SZAM; | ||
| + | |||
| + | // Ellenőrizzük, | ||
| + | for (j = 0; j < i; ++j) { | ||
| + | if (ujSzam == lottoSzamok[j]) { | ||
| + | ujSzam = 0; // Az ellenőrzés nem sikerült, generáljunk új számot | ||
| + | break; | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | } while (ujSzam == 0); | ||
| + | |||
| + | // Hozzáadjuk az újonnan generált számot a listához | ||
| + | lottoSzamok[i] = ujSzam; | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | // Kiírjuk a generált számokat | ||
| + | printf(" | ||
| + | for (i = 0; i < SZAMOK; ++i) { | ||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| + | printf(" | ||
| + | |||
| + | return 0; | ||
| + | } | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ** 9. Írjon programot ami a felhasználótól bekért szövegben a betűk gyakoriságát megállapítja, | ||
| + | |||
| + | A programban a betűk gyakoriságát egy 26 elemű tömbben (gyakorisag) érdemes tárolni, ahol minden elem egy betű gyakoriságát jelenti. A program kérje be a felhasználótól a szöveget, majd a betűk gyakoriságát számolja ki és egy hisztogrammal írja ki a konzolra. A toupper() függvény segítségével minden betűt nagybetűvé alakíthat, hogy az ábrázolás ne függjön a betűk nagy- vagy kisbetűs formájától. | ||
| + | |||
| + | <sxh c> | ||
| + | #include < | ||
| + | #include < | ||
| + | |||
| + | #define MAX_HISZTOGRAM_MERET 26 | ||
| + | |||
| + | void hisztogramKiirasa(int gyakorisag[]) { | ||
| + | printf(" | ||
| + | |||
| + | for (int i = 0; i < MAX_HISZTOGRAM_MERET; | ||
| + | char karakter = ' | ||
| + | printf(" | ||
| + | |||
| + | for (int j = 0; j < gyakorisag[i]; | ||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | int main() { | ||
| + | char szoveg[1000]; | ||
| + | int gyakorisag[MAX_HISZTOGRAM_MERET] = {0}; // minden elemet nulláz | ||
| + | |||
| + | printf(" | ||
| + | fgets(szoveg, | ||
| + | |||
| + | for (int i = 0; szoveg[i] != ' | ||
| + | char karakter = toupper(szoveg[i]); | ||
| + | |||
| + | if (isalpha(karakter)) { | ||
| + | int index = karakter - ' | ||
| + | gyakorisag[index]++; | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | hisztogramKiirasa(gyakorisag); | ||
| + | |||
| + | return 0; | ||
| + | } | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **10. Rajzoljunk egy kört a konzolra csillag karakterekből. ** | ||
| + | |||
| + | Ebben a játékos feladatban, legyen egy circle() függvény ami kiszámolja egy adott pont távolságát a kör középpontjától, | ||
| + | |||
| + | <sxh c> | ||
| + | #include < | ||
| + | #include < | ||
| + | const float centerX = 0.5; | ||
| + | const float centerY = 0.5; | ||
| + | |||
| + | const int screenSizeX = 50; | ||
| + | const int screenSizeY = 30; | ||
| + | |||
| + | float circle(float x, float y, float r) | ||
| + | { | ||
| + | return (x - centerX) * (x - centerX) + (y - centerY) * (y - centerY) - r * r; | ||
| + | } | ||
| + | |||
| + | int main() { | ||
| + | for(int j = 0; j <= screenSizeY; | ||
| + | { | ||
| + | for(int i = 0; i <= screenSizeX; | ||
| + | { | ||
| + | float x = (float)i / screenSizeX; | ||
| + | float y = (float)j / screenSizeY; | ||
| + | if(fabs(circle(x, | ||
| + | { | ||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| + | else | ||
| + | { | ||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| + | } | ||
| + | printf(" | ||
| + | } | ||
| return 0; | return 0; | ||
| } | } | ||
| </ | </ | ||
| + | |||
tanszek/oktatas/szamitastechnika/gyakorlo_feladatok_1.1697562131.txt.gz · Last modified: 2023/10/17 17:02 by knehez
