Table of Contents
JavaScript
A JavaScript egy magas szintű, dinamikusan típusos programozási nyelv, amelyet gyakran kliensoldali webfejlesztésre használnak. Lehetővé teszi az interaktív és dinamikus weboldalak készítését, például űrlapellenőrzést, animációkat vagy aszinkron kommunikációt (HTTP). A JavaScript a böngészőben fut, és a DOM (Document Object Model) manipulálásával képes módosítani a weboldal tartalmát és viselkedését a felhasználói interakciók alapján. Modern fejlesztés során gyakran kombinálják HTML-lel és CSS-sel, valamint különböző keretrendszerekkel (pl. Angular, React, Vue.js, Svelte) a hatékonyabb fejlesztés érdekében.
Beágyazás HTML dokumentumba
JavaScript kódok beágyazhatóak HTML dokumentumba, a <script> elem segítségével:
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
<title>JavaScript Demo</title>
</head>
<body>
<h4>Hello World!</h4>
<script>
// Ide írhatod a JavaScript kódod
console.log("Hello, World!");
</script>
</body>
</html>
Ezen kívül külső fájlból is importálhatók:
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
<title>JavaScript Demo</title>
</head>
<body>
<h4>Hello World!</h4>
<!-- JavaScript importálás külső fájlból -->
<script src="./app.js"></script>
</body>
</html>
Fejlesztői konzol
A fejlesztői konzol (Developer Console) lehetővé teszi JavaScript kódok futtatását és hibakeresését a böngészőben.
A leggyakrabban használt funkciók közé tartozik a console.log() függvény, amely segítségével üzeneteket (pl. változók tartalmát) tudunk kiírni a konzolra.
A legtöbb böngészőben az F12 gomb lenyomásával érhetjük el.
Változók
A változók lehetőséget adnak az értékek tárolására és későbbi felhasználásra.
A let kulcsszó használata esetén a változó a későbbiekben kaphat más értéket, míg const kulcsszó esetén az érték később nem változtatható.
let x = 10; const pi = 3.14;
Primitív adattípusok
JavaScriptben különböző primitív adattípusok állnak rendelkezésre:
string: szöveges adatnumber: szám (egész vagy lebegőpontos)boolean: logikai érték (igaz/hamis)null: üres értékundefined: a változó deklarált, de nem kapott még értéket
let name = 'Béla'; // string let age = 15; // number let registered = true; // boolean let email = null; let phoneNumber = undefined;
Elágazások
Az elágazások segítségével a program különböző utakon haladhat előre, a megjelölt feltételek teljesülése esetén.
let age = 20;
if (age < 18) {
console.log("Kiskorú");
} else if (age >= 18 && age < 65) {
console.log("Felnőtt");
} else {
console.log("Nyugdíjas");
}
Ciklusok
A ciklusok lehetővé teszik a kód ismételt végrehajtását, amíg egy adott feltétel teljesül.
// for ciklus: számok kiíratása 0-4-ig
for (let i = 0; i < 5; i++) {
console.log(i);
}
// while ciklus: 5! kiszámítása
let factorial = 1;
let i = 1;
while (i <= 5) {
factorial *= i;
i++;
}
console.log(factorial);
Tömbök
A tömbök olyan adatszerkezetek, amelyek több elemet képesek tárolni egyetlen változóban. Ezek típusa nem kötött, egy tömb akár többféle adattípussal rendelkező értéket is tárolhat.
const values = [ "red", "green", "blue", 0, 5, true ];
Tömb bejárása ciklusokkal
for-in ciklus
A for-in ciklus a tömb indexeit járja be:
for (const index in values) {
console.log(`Index: ${index}, Érték: ${values[index]}`);
}
for-of ciklus
A for-of ciklus közvetlenül a tömb elemeit járja be:
for (const value of values) {
console.log(`Érték: ${value}`);
}
Transzformációs metódusok
map metódus
A map metódus egy új tömböt hoz létre az eredeti tömb elemeinek módosításával:
const values = [ 'red', 'green', 'blue' ]; const uppercasedValues = values.map(value => value.toUpperCase()); console.log(uppercasedValues);
filter metódus
A filter metódus egy új tömböt hoz létre az eredeti tömb azon elemeiből, amelyek megfelelnek egy feltételnek:
const numbers = [1, 156, 1499, 142, 111, 42]; const evenNumbers = numbers.filter(value => value % 2 == 0); console.log(evenNumbers);
Függvények
A függvények valamilyen újrafelhasználható logikát tartalmaznak. Lehetnek olyan eljárások, amik csak végrehajtanak egy feladatot, vagy akár olyanok is, amik visszatérési értékkel is rendelkezhetnek.
function greet(name) {
console.log("Hello, " + name + "!");
}
greet("World"); // Hello, World!
function square(number) {
return number * number;
}
console.log(square(2)); // 4
Objektumok
Az objektumok kulcs-érték párokat tárolnak. A kulcsok szövegek (name, age, male, greet), míg az értékek valamely primitív (pl. number, string, boolean, null, undefined) vagy összetett (pl. Object, Array, Function) adattípusba tartozhatnak.
let person = {
name: "John",
age: 30,
male: true,
greet: function() {
console.log(`Hi, my name is ${this.name}!`);
}
};
Feladat
Készíts egy JavaScript programot, amely egy számkitaláló játékot valósít meg! A program véletlenszerűen generál egy számot 0 és 1 000 000 között, majd a játékos próbálja kitalálni azt. A tippek maximális száma 20. A program minden próbálkozás után visszajelzést ad:
- „XY. tipp nem talált: A megoldás kisebb.”, ha a tipp nagyobb a keresett számnál.
- „XY. tipp nem talált: A megoldás nagyobb.”, ha a tipp kisebb a keresett számnál.
- „Gratulálok, XY lépésből eltaláltad!”, ha a tipp helyes.
- „Sajnos ez most nem sikerült!”, ha a játékos elérte a maximális próbálkozások számát, de nem találta el a számot.
A játék akkor ér véget, amikor a játékos eltalálja a számot vagy eléri a tippek maximális számát.
- Véletlenszám generáláshoz használd a Math.random() függvényt!
- Az üzenetek kiírásához használd az alert(), a tipp bekéréséhez a prompt() és parseInt() függvényeket.
- Ellenőrizd, hogy a felhasználó által megadott érték valóban szám-e! Amennyiben nem, a parseInt() függvény
NaN(Not a Number) értékkel tér vissza, melyet az isNaN() függvénnyel szűrhetsz ki.
Elkészült megoldásodat töltsd fel a GitHub repository-dba!
