This is an old revision of the document!
Kommunikáció alapmodellje
Definíció: a kommunikáció olyan több résztvevős tevékenység, amelynek során a kommunikációban résztvevő partnerek információt cserélnek.
A kommunikációban egy résztvevő soha nem lehet, mindig legalább két kommunikáló fél szükséges. A kommunikáció során végeredményben információ áramlik, később majd látjuk, hogy a háttérben mindenképpen az “adó” szándékát fejezi ki.
A kommunikáció egyik jellemző és egyszerű alapmodellje a következő ábrán látható:
Kezdetben az információ, adatként egy fizikai adathordozón van letárolva. A küldő (személy) ezt átalakítja olyan formára, amelyet a kommunikációs csatornán használni lehet. Ezt kódolási folyamatnak nevezzük.
Viszont mindig figyelembe kell venni, hogy a kommunikációs csatorna zajos, azaz az adat út közben módosulhat, de az sem kizárható, hogy egy rosszindulatú támadó (aki ismeri a kódolási folyamatot) menet közben megváltoztatja az adatokat vagy csak egyszerűen lemásolja, kicseréli vagy ellopja. Ennek kivédésére alkalmazzák a titkosírási (kriptografikus) és hitelesítő eljárásokat (digitális aláírás).
A vevő oldali átalakító dekódolja az adatot és a címzett számára értelmezhetővé teszi. A zavarok okozta hibákat is bizonyos mértékben javítani tudja, és ha szükséges digitális aláírás segítségével ellenőrizheti a küldő személyazonosságát is. Sikeres kézbesítés után az információ egy fizikai tárolóban tárolható.