User Tools

Site Tools


tanszek:oktatas:muszaki_informatika:oesszetett_transzformacio

Összetett transzformáció

Példa: A képernyő közepéből az origóból induló szakaszt forgassunk egy adott sebességgel az origó körül, a szakasz végéből egy másik szakasz indul, és a csatlakozási pont körül forgassuk egy adott sebességgel.

#include <raylib.h>
#include <raymath.h>

int main() {
    const int screenWidth = 800;
    const int screenHeight = 450;
    InitWindow(screenWidth, screenHeight, "Rotating line segments");

    Vector2 origo = { screenWidth / 2.0f, screenHeight / 2.0f };
    float hossz1 = 100.0f;
    float hossz2 = 75.0f;
    float szog1 = 0.0f;
    float szog2 = 0.0f;
    float sebesseg1 = 90.0f; // Fok/perc
    float sebesseg2 = 180.0f; // Fok/perc

    SetTargetFPS(60);

    while (!WindowShouldClose()) {
        szog1 += sebesseg1 * GetFrameTime();
        szog2 += sebesseg2 * GetFrameTime();

        // Első szakasz transzformációja
        Matrix transzformacio1 = MatrixRotateZ(DEG2RAD * szog1);
        Vector2 vegpont1 = Vector2Transform((Vector2){ hossz1, 0.0f }, transzformacio1);
        vegpont1 = Vector2Add(vegpont1, origo);

        // Második szakasz transzformációja
        Matrix transzformacio2 = MatrixMultiply(MatrixRotateZ(DEG2RAD * szog2), MatrixTranslate(hossz1, 0.0f, 0.0f));
        transzformacio2 = MatrixMultiply(transzformacio2, transzformacio1);
        Vector2 vegpont2 = Vector2Transform((Vector2){ hossz2, 0.0f }, transzformacio2);
        vegpont2 = Vector2Add(vegpont2, origo);

        BeginDrawing();
        ClearBackground(RAYWHITE);

        DrawLineV(origo, vegpont1, RED);
        DrawLineV(vegpont1, vegpont2, BLUE);

        EndDrawing();
    }

    CloseWindow();

    return 0;
}

Feladat: egészítsük ki a fenti példát, hogy előre definiált végpontot is elmentsen egy tömbben. pl. Vector2 pontok[MAX_POINTS]; Mentsük le a második szakasz végpontjait és DrawCircleV() függvénnyel for ciklusban rajzoljuk ki a trajektóriát.

#include <raylib.h>
#include <raymath.h>

#define MAX_POINTS 100 // Max számú pont a trajektóriához

int main() {
    const int screenWidth = 800;
    const int screenHeight = 450;
    InitWindow(screenWidth, screenHeight, "Rotating Segments with Trajectory");

    Vector2 origo = { screenWidth / 2.0f, screenHeight / 2.0f };
    float hossz1 = 100.0f;
    float hossz2 = 75.0f;
    float szog1 = 0.0f;
    float szog2 = 0.0f;
    float sebesseg1 = 90.0f; // Degrees per second
    float sebesseg2 = 180.0f; // Degrees per second

    Vector2 pontok[MAX_POINTS];
    int pontIndex = 0;

    SetTargetFPS(60);

    while (!WindowShouldClose()) {
        szog1 += sebesseg1 * GetFrameTime();
        szog2 += sebesseg2 * GetFrameTime();

        Matrix transzformacio1 = MatrixRotateZ(DEG2RAD * szog1);
        Vector2 vegpont1 = Vector2Transform((Vector2){ hossz1, 0.0f }, transzformacio1);
        vegpont1 = Vector2Add(vegpont1, origo);

        Matrix transzformacio2 = MatrixMultiply(MatrixRotateZ(DEG2RAD * szog2), MatrixTranslate(hossz1, 0.0f, 0.0f));
        transzformacio2 = MatrixMultiply(transzformacio2, transzformacio1);
        Vector2 vegpont2 = Vector2Transform((Vector2){ hossz2, 0.0f }, transzformacio2);
        vegpont2 = Vector2Add(vegpont2, origo);

        // Pontok hozzáadása a tömbhöz
        pontok[pontIndex++] = vegpont2;
        if (pontIndex >= MAX_POINTS) pontIndex = 0;

        BeginDrawing();
        ClearBackground(RAYWHITE);

        DrawLineV(origo, vegpont1, RED);
        DrawLineV(vegpont1, vegpont2, BLUE);

        // Trajektória rajzolása
        for (int i = 0; i < MAX_POINTS; i++) {
            DrawCircleV(pontok[i], 2, GREEN);
        }

        EndDrawing();
    }

    CloseWindow();

    return 0;
}

tanszek/oktatas/muszaki_informatika/oesszetett_transzformacio.txt · Last modified: 2024/02/28 14:00 by knehez